روش جدید تشخیص هویت به‌کمک «اطلاعات صدا» و «حرکت عضلات صورت» در دانشکده‌ی مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و پیاده‌سازی شد.
به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به‌نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، «دکتر وحید اسدپور» مجری طرح، استفاده از مشخصه‌های طبیعی (بیولوژیک) افراد را روشی رو به گسترش در جهان ذکر کرد و گفت: بهره‌گیری از ویژگی‌هایی مانند: صدا، اثر انگشت، تصویر عنبیه و شبکیه‌ی چشم از جمله راه‌هایی هستند که برای جایگزینی با کلمه‌های عبور، کلیدها و کارت‌های شناسایی کاربرد تجاری پیدا کرده‌اند.
وی افزود: در این طرح برای دستیابی به شیوه‌های آسان‌، ارزان و دارای دقت بالا از تحلیل هم‌زمان ویژگی‌های صدا و حرکات عضلانی صورت استفاده شد.
وی تصریح کرد: با این روش در محیط‌های بدون سر و صدا (نویز) به‌دقت 100 درصد حتی در دو قلوهای همسان و دقت 85 درصد در محیط‌های دارای سر و صدا رسیدیم که البته با تکرار کلمه‌ی عبور این دقت در محیط‌های دارای سر و صدا به 100 درصد هم می‌رسد.
«اسدپور» برتری طرح خود را امکان استفاده‌ی آسان در شبکه‌های اینترنتی ذکر کرد و گفت: ارسال و بررسی برخی داده‌های طبیعی بدن از راه دور دشوار و هزینه‌بر است؛ در حالی که با همراهی یک میکروفن و دوربین‌های دیجیتال کوچک، این شناسایی به‌راحتی انجام می‌شود.
وی افزود: از دیگر برتری‌های این طرح، جلوگیری از تخلف در آن است؛ چرا که به‌علت ساختار پیچیده‌ی عصبی ترکیب این دو ویژگی، تقلید هم‌زمان صدا و حرکات صورت تقریباً غیرممکن است.
بنابراین گزارش، «اسدپور» تعداد ماهیچه‌های تولیدکننده‌ی حرکات فک و لب را 36 عدد ذکر کرد و گفت: از این مجموعه، سه ماهیچه‌ی اصلی حرکتی در نظر گرفته و مدل‌سازی شد.
وی افزود: در مرحله‌ی بعد با استفاده از روش‌های ریاضی، تحلیل مدل ترکیبی حرکات صورت و صدا انجام و در گروهی از افراد از جمله چهار جفت دوقلوی همسان آزمایش شد.
اسدپور تصریح کرد: نتایج مدل‌سازی نشان داد که این روش با وجود آسانی کاربرد و ارزانی سخت‌افزار مورد نیاز کارایی مناسب و دقیقی دارد.
بر‌اساس این گزارش این پژوهش در رساله‌ی دکتری مهندسی پزشکی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام و از نتایج آن تاکنون 8 مقاله‌ی علمی تهیه شده است.